Oklara regler
Vilka regler gäller för att ta med sig en vikbar cykel, som min Brompton, på fjärrtåg, lokaltåg och tunnelbana i Sverige? Det är inte alldeles enkelt att få reda på, och inte ens ombordpersonalen har alltid riktig koll på vad som gäller.
Tidigare i väska
Tidigare har jag fått höra att det är nödvändigt att ha den hopfällbara cykeln i en väska på de svenska fjärrtågen. Så på snabbtåget på väg ut i Europa blev det till att packa ner min Brompon i en väska som jag köpt för 300 kr på Amazon.com.
Tungt att bära
Här står jag och väntar med den aningen otympliga väskan i Hudiksvall, därifrån jag ska ta tåget till Stockholm och byta där till tåget till Göteborg och sedan färjan till Fredrikshavn i Danmark för att därifrån trampa söderut mot Hamburg.
I resten av Europa går det bra
I övriga Europa går det bra att ha med cykeln, även om den inte ens är hopfälld. Såsom här i Danmark. likadant är det i Tyskland och Östeuropa. Bara supersnabbtågen är undantag, men de vill man ju ändå inte åka med när man är på semester.
Bara delvis hopfälld
I Tyskland måste man på vissa tåg betala biljett för cykeln. Detta gäller dock inte om den är hopfälld. Det står dock inget om hur mycket hopfälld den ska vara, så jag har klarat mig med att fälla ihop den så här lite, väldigt behändigt. Dessutom står den stadigt på pakethållaren.
SJ:s hemsida
Du kan ta med din cykel på resan om du monterar ner eller fäller ihop cykeln och förvarar den i lämplig cykelväska.
Men också:
El-sparkcykel eller mindre resecykel ska fällas ihop och förvaras i bagageställ eller på golvet vid ditt säte. (Ingenting om någon väska alltså).
Om man googlar på mindre resecykel, vad får man då upp? Jo det första sökresultatet är en bild på en Brompton! Vilken tur!
På de flesta regionaltåg får du ta med cykeln oihopfälld. Max 2 cyklar per tåg. Ibland måste du köpa en cykelbiljett.
Alla Flixtrain-tåg har cykelställ och du bokar biljett för cykeln i förväg.
Min nya el-Brompton
När jag tog tåget hem från Stockholm med min nya elektriska Bromton fällde jag ihop den på Centralen (inför en hänförd publik) och rullade den sedan på transporthjulen till perrongen där tåget gick. Ingen väska alltså, det var bara att hoppas på det bästa.
Det där med att hudiksvallståget ”visade sig vara ett loktåg, draget av ett SJ Rc6-lok” ger insikten att Du till allt annat är nörd på (även) stora tåg. Sådana känner jag fler, en är Dan Korn. En fascinerande värld öppnade sig då han tipsade om den västgötska Kindsbanan, med stationer som Kråkered. Du kan få länken, om Du vill😊.
Hej Sverker, ja jag gillar både små och stora tåg, de förra är ju miniatyrer av de stora, en lite Platonsk tanke faktiskt. Tack för blogglänken, jag har läst med stort intresse. Dessutom har jag cyklat längs banvallar i Colombia, Sverige, Polen och Danmark. Suveränt! Mvh Björn
En så bra kombination att cykla och att resa med tåg Björn. Ja, och bra ur ett klimatperspektiv.
Hej Håkan, ja det är de två bästa sätten att resa, och en kombination är suverän. Men det mest klimatsmarta är nog ändå att vandra … till vägs ände, gärna i Ligurien, eller hur? Mvh Björn