Kostnadsbaserad prissättning
- Kostnaderna plus ett rimligt pålägg
- Fungerar bara som efterkalkyl
Marknadsbaserad prissättning
- Titta på vad andra tar
- Jämförbara produkter
Undersökningsbaserad prissättning
- Intervjuer och marknadsundersökningar
- Hart när omöjligt
Kundbaserad prissättning
- Vad är kunden beredd att betala?
- Svårt men inte omöjligt
Priselasticitet
- Förhållande mellan pris (inom ett visst intervall) och täckningsbidrag (bruttovinst)
- Rak priselasticitet (ex böcker)
- Positiv priselasticitet (livsmedel och andra basvaror)
- Negativ priselasticitet (parfym och andra lyxvaror)
Snikversion
- En konstruerad produkt som inte är avsedd att säljas
- Måste finnas
- Exempel: Bilar, elektronik
- Kunden väljer oftast mellanpriset
Mentala aspekter
- Fejkade högprisprodukter (den normala framstår som billig)
- 99,95 (fungerar tyvärr)
Mer sådant här! ☀️
Hej Helena, kul att du gillar sådant här. Jag har fler idéer till inlägg om ekonomi. Om momslyft i samfälligheter. Om vad en valberedning är. Om strimlande lån i en bostadsrättsförening. Om hur man gör en kassaflödesanalys. OM varför man ska göra en bouppteckning när arvsskatten ändå är avskaffad. Om hur man skatteplanerar när man har en skogsfastighet. Hur man skriver sitt testamente. You name it …
Mvh Björn
Givande information, får mig att tänka över min prissättning, tack
Hej Bitten, ja det är nog många som kan vinna på att tänka över den. En myt som jag vill passa på att avliva är myten om att man inte kan sänka sitt pris om man märker att det är alltför högt. Det kan man visst. Och höja också. Kunderna kan omöjligt minnas vad du hade för pris tidigare …
Mvh Björn som gillar att räkna