Råvarubristens DDR
En bil som jag aldrig har haft, men som jag gärna skulle velat ha, är Trabant, den gamla östtyska folkbilen med tvåtakts motor. På grund av råvarubristen i DDR gjordes karossen av ett märkligt pappliknande material som kallades duroplast, som tillverkades genom att fenolharts pressas samman med återvunnen bomull från Sovjetunionen.
Många skämt
Det går massor av historier om den här kommunistbilen, som kallades Trabbi, och här är några:
Trabanthistoria 1
– Vet du hur man fördubblar värdet på en Trabant?
– Nej …
– Man tankar fullt.
Trabanthistoria 2
– Vet du varför det är defroster på bakrutan på en Trabant?
– Nej …
– För att man inte ska förfrysa händerna när man knuffar igång den.
Trabanthistoria 3
En saudisk prins hade fest för sina prinskompisar och berättade ivrigt för dem att han hade hört talas om en europeisk bil som var så eftertraktad att det var en väntetid på flera år innan leverans. Det måste vara en väldigt speciell bil och prinsen hade skrivit ett brev till fabriken och beställt en bil för leverans till hans palats i Saudiarabien.
När beställningen på brevpapper med monogram i guld anlände till Trabantfabriken i Zwickau blev högste chefen så imponerad av avsändarens identitet att han beslutade att ta en leveransklar bil av modell 601 som egentligen skulle till herr Müller i Greifswald, men som nu skickades den långa vägen till Saudiarabien istället.
När prinsen efter en tid bjöd sina prinskompisar på en ny fest frågade en av gästerna hur det hade gått med beställningen av den fantastiska bilen från Östtyskland med den långa leveranstiden.
– Jo, svarade prinsen. Vilken imponerande biltillverkare! Vilken service! I väntan på leveransen av den riktiga bilen har de redan skickat en pappmodell.
Trabant?! Från gashydralisk fjädring (Citroën/Rolls Royce-komfort) till DDR-bilen Trabant (öststats-komfort) är steget förvisso långt men kanske utmaningen med ytterligheter lockar? För att i viss mån ge en försmak på vad som väntar tipsar jag om “Travelman” i SVT som körde runt i Berlin i just en Trabant (turistjippo för DDR-romantiker). Färgen på din tillkommande bör naturligtvis vara DDR-beige…
https://www.svtplay.se/video/28149688/travel-man/travel-man-sasong-2-48-timmar-i-berlin?id=jmLxLv4
Apropå udda bilar vill jag minnas att jag i min ungdom åkte runt med min morbror i en “Moskovitch” med originalradio – omöjligt att få in något annat än Sovjet-underhållning….
P:S. Duroplast – var inte det “bakelit”?
Hej Kjell, jag googlade på bakelit och det är en form av fenolplast, den ena komponenten i duroplasten, tydligen.
Hej Kjell, ja dessa gamla öststatsbilar. Moskovitch … Väldigt kul det där med Sovjetunderhållningen. Påminner om dessa dagars styrning av internet. Själv beundrade jag den tjeckoslovakiska Tatraplan med en luftkyld V8 där bak, vill jag minnas. Och Lada förstås.
Herrn Schröder i Leipzig gick till bilhandlaren och beställde en Trabant. Bilhandlaren upplyste om att den kommer att levereas på dagen om tio år. “Kan vi bestämma redan nu att jag hämtar den på eftermiddagen?”, frågade Herrn Schröder. “Varför bestämma redan nu? Det är ju om tio år…” svarade bilhandlaren. Herrn Schröder. “Jo, på förmiddagen kommer rörmokaren”.
Hej Stefan, hahahaha. Ja den här gillar jag, underfundig på något vis.
Håller med att historien om saudisk prins är så rolig. Den ska jag berätta för några utvalda vänner 🙂
Javisst, det är den bästa. Här är en annan kul:
Två Trabanter krockade mitt i staden. Två döda och 53 allvarligt skadade. De döda var förarna. De skadade var de som slogs om reservdelarna.
En underbar “bilhistoria” Björn!!
Ja visst är det, Håkan. Och det här är bara ett axplock av alla Trabant-skämten, det finn hur många som helst.