Volvo 264 TE i DDR

av | 14 mars, 2024 | Modelljärnväg, Resor | 2 Kommentarer

Kommunistpamparna i Östtyskland (DDR) ville ha lyxbilar. Öststblockets bilar var inte tillräckligt bra, inte ens ryska Volga, och bilar från klassfienden USA eller Västtyskland var inte att tänka på. Istället köpte man lyxbilar från det neutrala (i alla fall på den tiden) Sverige.

Volvo 264 TE (Top Executive) fraktades från Volvofabriken i Sverige till Turin i Italien och byggdes om till lyxlimousin av Bertoni. Bilen kapades och man satte in nya plåtbitar så att den blev längre, och levererades till kamrat Honecker och de andra höjdarna i Östberlin. Totalt byggdes 250 exemplar av modellen, varav 30 levererades till DDR.

Dokumentärfilmen FC Stasi, som du kan se på SVT Play, handlar om fotbollslaget i Östberlin. Där körs ministern Erich Mielke och andra potentater i Volvo 264 TE i många scener.

Jag anlände från hotellet i världens längsta byggnad i Prora och imponerades av den enorma bilhallen i museet. Till vänster skymtar järnvägsavdelningen. Skala 1:1 liksom.

Messerschmitt är trehjulig och räknades som motorcykel i Sverige. När man skulle backa fick man stänga av motorn och sen starta den baklänges och hade då tre växlar bakåt.

BMW Isetta var en annan mikrobil. Den var först fyrhjulig, men senare kom en modell som var trehjulig och fick köras i Sverige med MC-kort. Dörren sitter i fronten.

Min pappa hade en Borgward Isabella ett tag. Men den rostade väldigt, så därefter blev det Volvo Amazon i vår familj. Och innan var det Volvo PV 444.

En Volga från Sovjetunionen av den allra senaste modellen. Den var påtänkt som regeringslimousin i stället för Volvo 264 TE, men Honecker gillade inte ryska bilar.

Amphicar var en tysk skapelse som kunde simma. Den hade en engelsk motor från Triumph Herald. Inget roder, utan även i vattnet styrde man med framhjulen.

En stor hall var full med motorcyklar. Många var av typ påhängsmotor på vanliga cyklar. Det fanns också maffiga mc med sidovagn. Man påstod att alla var kördugliga.

 

Ett sovjetiskt ånglok hade man lyckats baxa in i hallen. Byggt 1955 och med en gigantisk tender som rymde många ton kol till att elda ångpannan.

En hyllkilometer med modelltåg i  i olika skalor placerade i vitrinskåp. Högst upp H0 (som jag har i mitt kök.) Inuti en järnvägsvagn fanns en modelljärnvägsanläggning.

2 Kommentarer

  1. Thomas Alvner

    Förutom Volvo köpte man även in en och annan Citroën CX till pamparna.

    Svara
    • Björn Lundén

      Hej Thomas! Intressant att höra för en gammal citroënfantast som jag. Jag hittade en sådan till till salu med utgångspris 850.000 kr. Ojoj. Mvh Björn

      Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Prenumerera på mina blogginlägg

Om du prenumerar här nedan, så kommer du att få ett e-post meddelande när jag publicerar nya inlägg. Du kan när som helst välja att avregistrera dig.