Första gången jag träffade Jonas i verkligheten var i modelljärnvägsbutiken Boren Train i Iggesund. Jag var där och skulle köpa bakgrundskulisser till min anläggning. Och så kommer Jonas in med ett två meter långt pappersark för att visa Torsten, butiksinnehavaren. Jag trodde att det var en kuliss, men icke. Det var en två meter lång ritning till hans lokbygge. Originalet är byggt 1977 och väger 76 ton. Maxhastigheten är 100 km/tim. Det byggdes 123 stycken.
Loket bygger på starka barndomsminnen där ett jättelikt T44 med ett oändligt antal timmervagnar dundrade förbi hans morföräldrars hus, som låg längs Ostkustbanan i Gävle. Vilken lycka det var att se detta skådespel.
Som en förstudie när han ändå var igång skaffade han ett Märklinlok i skala H0 och gjorde ett diorama.
Att sedan först konstruera och sedan bygga en stor modell av detta lok gör att man om och om igen kan återuppleva känslan man hade då.
Utöver detta finns det ett terapeutiskt inslag, eftersom han började med projektet under en lång sjukskrivningsperiod där han under timmarna med loket kunde vila sig från intryck utifrån. På det viset blev bygget av modellen mycket mer än bara en kul grej.
Loket ska ha nummer 352. Detta lok körde Jonas morfar i Gävle. Det är fortfarande i trafik, men nu hos Green Cargo.
0 kommentarer