I ena hörnet av min modelljärnvägsanläggning finns ett oanvänt utrymme. Där har jag gjort en tågkyrkogård med ett gammat skrotat lok och lite annat material. Rälsen har inte längre anslutning till huvudlinjen efter att man lade ny räls på den. Så loket står där det står och kan inte annat, så som så många skrotade lok i världen. Nedanför ser du ett exempel från Bolivia och ett från Ryssland.
Kyrkogården skulle ha en stoppbock, så jag köpte en plastbyggsats från Auhagen. Den var inte så lätt att montera, men det gick med tålamod. Med akrylfärg i färgtonen ”rust” fick jag den svarta plasten att hjälpligt se ut som rostigt järn.
Sandpapper i grovlek 80 ser ut som grus, så det skar jag till en bit av och limmade fast på underlaget med trälim. Flexrälsen klippte jag av till lagom längd. Den är alldeles metallblank, så det blev en omgång av samma rostfärg som till stoppbocken.
Loket är ett gammalt växellok från Deutsche Bahn, som tjänstgjort som industrilok. När jag rost- och smutsmålat upptäckte jag en lokförare i hytten. Den måste plockas ut genom fönstret för att inte se ut som värsta mumien på kyrkogården. Det var inte lätt.
En öppen godsvagn skrotas för att hamna intill loket på tågkyrkogården. Märklin är robusta grejor, så det krävs krafttag. När allt var klart gick jag upp med drönaren och gjorde ett flygfoto av loket, hjulaxlarna och den omkullvräkta godsvagnen utan hjul.
Så välgjort! Och vad roligt du har!
Hej Ulla! Kul att du tycker att det är fint. Och roligt har jag verkligen! Och jag försöker också att inte gå till överdrift. Det bästa är ju det godas fiende. Så en lagom nivå i köket i min lilla lägenhet blir utmärkt. Mvh Björn
Du är helt otrolig. Du skulle ha arbetat på SJ under din aktiva tid i arbetslivet men….. det har nog inte spelat roll. Du har alltid haft ett brett spektrum då det gäller arbete oavsett vad du arbetat med,och alltid med 100 procent.
Hej Anders! Det är kanske tack vare att jag INTE har arbetat på SJ som intresset för tåg är så starkt. Och har varit sedan barndomen. Jag har faktiskt åkt ordinarie tåg draget av ånglok några gånger. Och tack för berömmet, det värmer när det kommer från en citronist som du. Mvh Björn
Oj Björn nu har du överträffat dig själv igen!
Vilken rik fantasi du har som kan skapa så många olika rälsanknutna miljöer och vilket tålamod du besitter som kan återge alla detaljer så minutiöst noggrant.
Att du dessutom lyckas samla allt detta på ytan av en boardskiva av standardstorlek är också fantastiskt. Antalet händelser och miljöer per kvadratmeter ses nog som ovanligt högt även bland andra modelljärnvägsnördar, tror jag.
Hej Erik, ja, som pensionär har jag ju tiden på min sida, och eftersom jag varken är på Facebook eller kollar sport eller något annat på tv, så kan jag ägna mig åt det här artisteriet. Jo, jag hör till dem som bygger komprimerat med ändå i skala H0, andra bygger jättestora anläggningar med många tåg. Mvh! Björn
Riktigt bra jobbat. Ser verklighetstroget ut. 👍
Hej Mika, ja när du som är järnvägsexpert säger det, så tar jag åt mig av berömmet. Jag är glad att min bana inte är så stor, så att jag kan arbeta med detaljerna. Mvh Björn
Så fint!
Hej Kathy, tack, jag jag ser det här som ett litet konstverk, como un arte, Mvh Björn