Planering av tågluff i filosofers fotspår

av | 3 juli, 2024 | Filosofi | 2 Kommentarer

I vår studiecirkel i filosofi har vi läst många filosofer. Inför sommaruppehållet kommer idén upp om att tågluffa i filosofers fotspår. Vi har två veckor till vårt förfogande. Så här planerar vi.

Inte nattåg

Vi vill inte åka nattåg. Då måste du nämligen boka platser i förväg, och det minskar möjligheten till spontana beslut. Dessutom ankommer du till destinationen tidigt på morgonen och de flesta hotell har incheckning först någon gång under eftermiddagen. Så vad ska du hitta på till dess? Slutligen är det så att resan är en del av målet. Där ingår att se landskapet, prata med folk och prova restaurangvagnar.

Giganterna faller bort.

Utan nattåg och med bara två veckor faller de stora filosofländerna Grekland och Italien bort.  Och då filosofgiganter som Sokrates, Epictetos, Marcus Aurelius och Seneca. Att gå i dessa giganters fotspår är dessutom besvärligt, eftersom de har lämnat överväldigande avtryck överallt. ChatGPT gissar att det finns 585 minnesmärken över Sokrates i Grekland, puh! Mindre kända filosofer som Karl Jaspers och Edith Steins fotspår är enklare att följa.

Norra Europa

Det blir i stället norra Europa, och gärna en bit österut, eftersom hotellpriserna är lägre ju längre österut man kommer. Om ett hotellrum i England kostar 3.000 kr för en natt kan man i Östeuropa få ett motsvarande rum för 600 kr.  Det kan nämnas att vi vill bo på hyfsade hotell nära tågstationen och med bra frukost. Inte i bunk beds i sovsalar på vandrarhem.

Olika typer av interrailpass

Ett interrailpass för resande 15 dagar i följd kostar 5.653 kr. Vill man komma billigare undan kan man välja ett pass som tillåter 7 resdagar under en månad. Det kostar 4,580 kr. Men då begränsas den för oss så viktiga spontaniteten betydligt. Att i sista stund välja att hoppa på ett tåg för att det ser ut att bli kraftigt regn hela dagen, eller för att man vill göra en mindre utflykt med utgångspunkt på en plats där man vill stanna några dagar för att det finns så fina ölställen.

Jag är fascinerad av varför vissa människor är snåla fastän de verkligen inte är fattiga. Dessa säger åt mig att det är dumt att ha ett pass med resdagar i följd eftersom det då innebär en ekonomisk förlust om man skulle låta bli att resa någon dag. Dumt, tycker jag. Ungefär som om man har ett Netflix-abonnemang och låter bli att titta på film en kväll.

Platsreservering

I östra Europa är det betydligt lättare att hitta tåg utan krav på platsbokning. De värsta länderna i det avseendet är Frankrike, Spanien och England. Visserligen kan det hända att det inte finns några lediga sittplatser om du åker obokat, men det har också sin charm att sitta på golvet i vagnsänden eller att kosta på sig en lyxmåltid i restaurangvagnen där man bara får sitta om man beställer mat och dryck. Men du blir aldrig avkastad från ett sådant tåg.

Det har bara hänt mig en enda gång att jag inte fått sittplats. Det var när jag klev ombord på tåget i München för att åka till Wien. Men då kom en svensk man fram till mig och frågade om jag var ”the” Björn Lundén. När jag bekräftade det, berättade han att han hade haft stor hjälp av mina ekonomiböcker och erbjöd mig att klämma ner mig på ett säte mellan honom och hans son. Så kan det gå.

Appen Rail Planner

För att skapa en QR-kod, som konduktören läser av som biljett ska du ha appen Rail Planner i din mobil. Den är dessutom är ett bra planeringsinstrument. Observera att den är på engelska och söker du på exempelvis Lübeck eller Söderhamn får du ingen träff. I de här fallen måste du skriva Luebeck och Soderhamn. Men du lär dig snart att

  • Ö kan vara O eller OE
  • Ä kan vara A eller AE
  • Å kan vara A eller AA
  • Ü kan vara U eller UE

I appen har du också ditt elektroniska interrailpass.

När du planerar kan du slå på filtret ”No seat reservation”. Då kommer det bara upp förslag till förbindelser där det inte krävs någon platsreservation.

Två resdagar i Sverige

Interrailpasset gäller enbart utanför det egna landet. Men i det totala antalet resdagar ingår två resdagar i Sverige, en utresa till en gräns samt en återresa från en gräns. Det ska vara en direkt resa, även om den innebär tågbyte. Du får alltså inte göra ett uppehåll under den resan. Vi väljer att boka startresan Hudiksvall-Köpenhamn, vilket kräver en del trixande på SJ:s hemsida, men på google kan du hitta instruktioner.

Platsbokningen kostar 130 kr per person. Normalt kostar en biljett Hudiksvall-Köpenhamn 1400 kr, så du sparar 1270 kr i vardera riktningen, dvs 2.540 kr. Så vill du känna dig som en ekonomisk vinnare kan du glädja dig åt att 13 dagars tågresor i Europa bara kostar dig 5.653 – 2.540 = 3.113 kr, dvs 239 kr per dag.

Tåg eller färja

Det finns i princip bara en enda gränsövergång med tåg om du vill ta dig till kontinenten. Det är över Öresundsbron till Köpenhamn. I och för sig kan du ta tåget till Norge, men då måste du ta färja därifrån. Och från Haparanda finns inga tågförbindelser genom Finland och därifrån måste du också ta färja till Tallin, eftersom Ryssland inte är med i Interrail.

Det finns flera färjeförbindelser, och jag har några favoriter, nämligen Nynäshamn-Ventspils (Lettland), Nynärshamn-Gdansk (Polen) Ystad- Gdynia (Polen), Trelleborg-Rostock (Tyskland), Göteborg-Kiel (Tyskland) och Göteborg – Fredrikshavn (Danmark). Rederierna ger (en blygsam) rabatt om man har ett interailpass.

I kommande blogginlägg ska du få rapporter från resan.

Den här rundresan med stopp i åtta länder klarar du lätt på tolv dagar.

Typiskt hotell i typisk mindre stad i typiskt östeuropeiskt land.

Ibland kan man vilja göra en spontan avvikelse från resrutten för att något spännande lockar.

Appen Rail Planner fungerar både som förvaringsplats för ditt Interrailpass och som elektronisk biljett för delsträckorna. Dessutom är den ett utmärkt planeringsinstrument.

När du inte har något fordon med dig är det enkelt att boka färja med eller utan hytt.

2 Kommentarer

  1. Håkan Carlberg

    Så filosofiskt! Önskar dig/er all lycka med idén!

    Svara
    • Björn Lundén

      Hej Håkan! Jag nu är de 15 dagarna avverkade, mycket mycket trevligt. Och nu ska jag knåpa ihop ett blogginlägg om resan, eller flera. Mvh Björn

      Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Prenumerera på mina blogginlägg

Om du prenumerar här nedan, så kommer du att få ett e-post meddelande när jag publicerar nya inlägg. Du kan när som helst välja att avregistrera dig.

Suscríbete a mis publicaciones de blog

Si susribes acá, vas a recibir un correo electrónico cuando publico cosas nuevas.