God kundservice

av | 30 januari, 2022 | Skatt, Ekonomi och Juridik | 6 Kommentarer

Icebug och Skatteverket

På en och samma dag fick jag bra kundservice från två olika håll. Från skoföretaget Icebug och från myndigheten Skatteverket. Verkliga föredömen och här har du båda historierna.

Dubbskor

För att kunna löpträna även under vintern i Näsviken behövs dubbar under löparskorna. I början nöjde jag mig med dubbade halkskydd som man trär utanpå de vanliga löparskorna. Men senare unnade jag mig ett par löparskor av märket Icebug med dubbar i sulan. Sulan är ganska hård och jag misstänkte att skorna skulle vara obekväma. Men det visar sig att dämpningen sitter inuti, så det går bra att springa långt på hårt underlag med skorna. Och hårt är det ju på isigt underlag.

Det visade sig under årens lopp att jag undan för undan tappade dubbar.

Tappade dubbar

Från början var det 16 dubbar i varje sko, men nu återstod bara åtta i varje. I och för sig var greppet ändå godtagbart, men jag ville förbättra situationen. Ett alternativ var att köpa nya skor för över två tusen kronor. Men så hittade jag den här texten på icebug.se.

Vår BUGrip-teknologi är konstruerad så att du ska ha bra grepp även om du tappar en eller till och med ett par dubbar per sko. Skulle du däremot tappa fler bör du sätta dit nya – och det kan du enkelt göra själv. Dubbarna beställer du kostnadsfritt via vår kundtjänst: https://icebug.se/nyadubbar. På hemsidan finns också en bra instruktionsvideo.

I förrgår låg ett brev från Icebug med gratis dubbar i min brevlåda. Med hjälp av videon och en tub lim ska jag nog klara av att sätta i de nya dubbarna.

Leveransen utlovades på 5-7 arbetsdagar. Det tog fyra dagar.

Mitt mejl till Skatteverket

Så här mejlade jag häromdagen till Skatteverket:
Idag fick jag omprövningsbesluten för inkomståren 2018, 2019 och 2020 till min digitala brevlåda. Jag ser att det är du som är handläggare. Jag skriver till dig för att tacka för en ofattbart bra service!

Skatteplanering med periodiseringsfond

Bakgrunden var att jag vid upprättandet av inkomstdeklarationerna för ovan nämnda år utgick från att jag under lång tid framöver skulle ligga över brytpunkten och därmed för evigt betala statlig skatt. Men nu, mot slutet av 2021 avslutade jag mina uppdrag åt Björn Lundén AB och därmed kommer jag att med god marginal aldrig (jag är 77 år gammal nu) att betala statlig skatt mer.

Mina böcker om skatteplanering

I mina böcker om skatteplanering har jag skrivit att man som enskild näringsidkare kan dra nytta av om man kan göra avsättning till periodiseringsfond under år över brytpunkten för att senare upplösa periodiseringsfonden under år under brytpunkten. Rätt elementärt alltså.

Det här är en av mina ca 60 böcker om skatt, ekonomi och juridik, som är utgivna på Björn Lundén AB

Så nu ville jag leva som jag lärt och skrev ett mejl till Skatteverket och begärde omprövning efter att i deklarationsprogrammet BL Skatt (vilket annars?) ha gjort beräkningar av optimala periodiseringsfondsavsättningar.

På den gamla goda tiden

På den tid det hette Skattemyndigheten och jag arbetade som taxeringsnämndens ordförande i Järvsö skulle jag med vändande brev från myndigheten ha fått en begäran om att skicka in helt nya och fullständigt ifyllda självdeklarationer, med samtliga bilagor plus huvudblanketten. Möjligen skulle man som en service ha bifogat blanketter för de aktuella åren, som fanns att beställa. Detta hade inneburit mycket arbete för mig.

Bra och pedagogiskt

Men nu har Skatteverket, med ledning av de knapphändiga beloppsuppgifter jag skickade, gjort nya inkomstdeklarationer och dessutom följt upp hela proceduren med egenavgifterna för år två och tre. Fantastiskt, och dessutom väldigt pedagogiskt.

Svar från Skatteverket

Som svar på mitt tackmejl fick jag det här svaret från handläggaren:

Tack för ditt mejl! Även om jag bara gör mitt jobb så var det roligt med positiv återkoppling.


Foto: Fialotta Bratt.
Numera har Skatteverket en väldigt bra service till skattebetalarna. På den gamla goda tiden kallades vi skattskyldiga. Detta skrev hälsingeförfattarna Anderz Harning ett kåseri om, där han hävdade att Skatteverket, genom att använda detta uttryck, ville få undersåtarna att känna sig skyldiga redan från början.

6 Kommentarer

  1. rolf engström

    Ja skatteverket är numera en verklig vän i (Näs-) viken. Och Anderz Harning var ett föredöme!

    Svara
    • Björn Lundén

      Hej Roffen! Vän i viken, jag undrar varifrån det uttrycket kommer. Ännu festligare med Näsviken, haha. Jag har många historier om Anderz Harning och han är förebilden för konstnären Sigurd Storgårdz i min roman En skymt av paradiset. Romanen finns som ljudbok på Storytel. Lite märkligt är att inläsaren uttalar Storgårdz med tonande s på slutet, vilket låter konstigt. Särskilt som inläsaren heter Magnus Schmitz med z på slutet. Jag undrar om han uttalar sitt namn med tonande s. Kanske gör jag ett blogginlägg om Anderz Harning i Portugal, trots att det är väldigt snuskigt. Mvh Björn

      Svara
  2. Bitten Jonsson

    Härligt att höra. Väntar på mina dubbar också

    Svara
    • Björn Lundén

      Hej Bitten! Jag har köpt lim nu också. Mvh Björn

      Svara
  3. Erik A

    Hej Björn!
    Du är en positiv person som sällan klagar och i stället visar uppskattning till den som så förtjänar! Undrar hur många gånger skattekillen fått så positiv respons

    Svara
    • Björn Lundén

      Hej Erik, du har rätt i att det inte är så vanligt att Skatteverket får en sådan positiv respons. Hanna från Skatteverket i Skellefteå svarade: Tack för ditt mejl! Även om jag bara gör mitt jobb så var det roligt med positiv återkoppling. Mvh Björn

      Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Prenumerera på mina blogginlägg

Om du prenumerar här nedan, så kommer du att få ett e-post meddelande när jag publicerar nya inlägg. Du kan när som helst välja att avregistrera dig.