Eftersom jag inte kunde filma i besiktningshallen gjorde jag en rekonstruktion av det som är knepigt när man besiktigar en Citroën 2CV.
DEKRA
I Hudiksvall finns det flera besiktningsföretag. Min bilverkstad rekommenderade Dekra, så där har jag bokat tid. Det visar sig att besiktningsmannen aldrig har besiktigat en lillcittra, så det blir en del undervisning, vilket han tacksamt tar emot.
Växellådan
Först ska fordonet provköras en sväng utanför besiktningshallen, så växellådan, där första växeln är osynkroniserad, måste demonstreras. Vändradien är stor, så det blir en del backande innan han lämnar mig och kör i väg på sin provtur.
Bilens tak är upprullat efter morgonens utflykt med tisdagstraskarna, men tydligen är det inget problem att besiktiga nercabbat.
Handbromsen
Det är en del psykologi i samband med besiktningen, och jag har lärt mig att man inte tjänar på att vara dryg och mästrande mot besiktningsmannen. Så när han säger att handbromsen inte tar alls, påpekar jag ytterst vänligt att han har placerat bakhjulen på den där snurrande valsen i garagegolvet, men att handbromsen på lillcittran är kopplade till framhjulen. Så det blir att backa några meter.
Nytillverkad gammal bil
Min bil är officiellt av 1987 års modell. Vad som inte framgår av dokumenten är att den enda detalj som är i original är ramnumret. Resten av bilen är byggd 2014 av nytillverkade delar av en nederländsk specialverkstad. Ram, kaross, dörrar, tak, ja allt är nytt och fortfarande i nyskick. Det är ganska svårt att hitta ramnumret, men med en bra ficklampa kan besiktningsmannen konstatera att det överensstämmer med registreringsbeviset.
Strålkastarna
De främre strålkastarna kan justeras inifrån förarplatsen, så de lyckas vi få i rätt höjd. Jag har kommit ihåg att lägga en varningstriangel i bakluckan. Alla lysen och blinkers fungerar och efter en stunds letande hittar besiktningsmannen knappen till signalhornet.
När bilen ska hissas upp för att hjullagren ska kunna kontrolleras är det på gränsen att klossarna som läggs på domkraften räcker till. Det är ju så lång fjädringsväg på lillcittran.
Fläckfritt protokoll
Men allt går bra och jag får ett protokoll helt utan anmärkningar. Nästa gång min lilla blå ska besiktas är i maj 2026, alltså om två år, eftersom bilen är äldre än 30 år. Alla, både besiktigare och kunder vinkar glatt när jag åker därifrån.
Bilen upphissad och en annan kund påpekar att till och med etiketten på avgasröret sitter kvar. Men det är inte så lätt att få frigång för hjulen med de smala däcken (125×400).
Strålkastarna sitter på en stång, som kan regleras inifrån bilen, så att de inte pekar rätt upp i skyn när två rejäla personer sätter sig i baksätet.
Bilen på min modelljärnväg var röd när jag köpte den, och det var svårt att blanda till exakt rätt kulör.
Grattis! Det brukar ju vara rätt intressant att besiktiga 2CV för det är precis som du beskriver en del som man behöver upplysa besiktningsmannen (-kvinnan) om. Skall förresten in snart med min -83:a.
Hej Thomas, ja det blir en del undervisning. Din 83:a blir säkert mer spännande än min från 2014. Mvh Björn
GRATTIS! Ha nu vackra och roliga resor med din “gamla” bil.
Hej Håkan! Tack och den är faktiskt “gammal” inom citationstecken, eftersom den är byggd rätt nyligen. Har du kvar din fina Alfa Romeo? Mvh Björn
Hahaha.
Roliga franska bilar.
Min första bil var en Renault 4.
Det var många äventyr med den.
Jo, visst är de roliga. Renault 4 Laban var en vattenkyld kusin till 2 CV och lika äventyrlig. Mvh Björn