Fördelar när du är äldre
Jag tågluffade aldrig när jag var ung. Men det har jag tagit igen på gamla dar och insett fördelarna. Är du 60–120(!) år får du ca 10 % rabatt på interrail-kortet jämfört med normalåldriga. Ju längre från Sverige du kommer, desto mer artighet möts du av, eftersom du är en gammal person. Jämfört med att flyga slipper du stå i kö på flygplatser, slipper förnedrande säkerhetskontroller, slipper att sitta ner med stelnade ben under hela resan, slipper flygskam, slipper att resan tar slut på en öde plats med lång transport till där du vill tillbringa natten.
Interrail-kort
På shop.europarunt.se kan du se vad de olika interrailkorten kostar. Jag föredrar att köpa ett continuously-kort med möjlighet att resa alla dagar under kortets giltighetstid i stället för ett kort med exempelvis bara 10 resdagar under 30 dagar. Prisskillnaden är inte så stor, och det är skönt att känna friheten att kunna resa närhelst andan faller på eller det drar ihop sig till regn.
Kortet är digitalt och ligger i en app, som heter Rail Planner i din telefon. Där finns också tidtabeller för alla Europas tåglinjer.
Nästan hela Europa ligger för dina fötter. Albanien är undantaget, men å andra sidan finns där ingen persontrafik till något av de angränsande länderna. Vill du åka riktigt långt kan du ta dig till sydöstra Turkiet. Eller till södra Spanien.
1 eller 2 klass
1 klass är 25 % dyrare än 2 klass, men jag tycker inte att det är värt det. Förr i världen var det rikare människor som valde att åka i första klass för att slippa stå ut med skrikande småbarn och andra störande inslag. Men så är det inte längre, (och hur kul vore det att åka tillsammans med rika människor).
Dessutom åker jag mest lokaltåg, och dessa har inte första klass och då är det bortkastade pengar att köpa ett sådant kort när du ändå inte får något extra.
Bästa tiden på året
Som pensionär har jag stor frihet att välja bort den värsta semestertiden. Senast tågluffade jag själv två veckor i mitten av september 2022. Det var perfekt: Tågen var inte fulla och klimatet i norra Tyskland var fortfarande behagligt, åtminstone mellan regnskurarna. Kurt och jag reste mitten av maj – mitten av juni, innan Europas semesterkaos och med vårvärme i luften. Brorsan och jag i oktober med fina höstdagar. Om jag ska rangordna månaderna efter lämplighet för tågluff blir det maj, juni, oktober, september.
Nattåg eller dagtåg
Nattåg marknadsförs med att du sparar in på hotellrum samt att du inte “förslösar” dagarna genom att resa. Man skulle lika gärna kunna säga att med nattåg slipper du se Europa och att tågresorna enbart ska betraktas som transportsträckor. Jag åker alltid dagtåg och övernattar på hotell på bekvämt gångavstånd från järnvägsstationen. Att ankomma med nattåg vid femtiden på morgonen och sedan vänta på att få komma in på hotellrummet mitt på dagen är ingenting för mig. Inte heller att avstå från nattsudd på kvällen för att i stället inställa mig på järnvägsstationen vid nattågets avgång vid tiotiden.
Visst finns det bekväma sovkupéer och med egen toalett i kupén. Men jag föredrar definitivt hotell i en trevlig stad eller by, och att följande dag efter en god frukost bege mig till järnvägsstationen för avfärd vid 9-10-tiden till nästa äventyr.
Boka hotell
Det kan vara charmigt att gå runt och leta på måfå efter ett ledigt hotellrum, men ändå brukar jag boka rum i förväg.
Jag har tidigare alltid använt Hotels.com, men numera övergått till Booking.com, som har ett större utbud av enklare övernattningar och på mindre orter.
Bäst är att anlända med tåg vid fyratiden på eftermiddagen, checka in på hotellet, ta en tupplur och därefter gå ut och se stan eller byn och äta middag på något mysigt ställe. Ibland har hotellet en bra restaurang, vilket är ett bekvämt alternativ.
Du har säkert läst om hur svårt det är att boka platsbiljetter på snabbtågen i Europa.
Men varför ska du åka snabbtåg? Här är det bara att bekvämt rulla in på det tjeckiska lokaltåget utan platsbokning för vare sig cykeln eller dess ägare.
Du behöver inte boka platsbiljetter
Mitt råd är att välja så långsamma tåg som möjligt. Till dessa tåg behöver du inte boka några platsbiljetter. Det är bara att kliva in och sätta sig på en ledig plats. Och skulle tåget för ovanlighets skull vara fullt är det inga problem att stå ett par timmar. En bra idé är att du lär dig vad de långsamma tågen heter i de olika länderna. Här är några exempel:
- Tyskland: RB (Regionalbahn)
- Belgien: L (Local)
- Slovenien: RE (Regionalni vlaki)
- Lettland: LDz standard
Fördelen med dessa tåg är att du kan ta med cykeln utan att boka plats för den.
Utresan från Sverige
I interrail-kortet ingår två resor i Sverige, en resa från bostadsorten och till gränsen och en resa i omvänd riktning. Ska du söderut finns det flera alternativ som jag har provat:
Färja Nynäshamn – Gdansk i Polen. God mat och fina sovhytter. Avfärd tidig kväll och ankomst mitt på dagen i båda riktningarna.
- Färja Trelleborg – Rostock i Tyskland. Trots den relativt kort överfarten föredrar jag att kosta på mig en sovhytt.
- Färja Nynäshamn – Ventspils (Lettland). Enkel lastbilsfärja med okej hytter. Observera att Ryssland inte ingår i Interrail-samarbetet, men det går att ta sig söderut via Litauen och därifrån över till Polen och vidare. söderut
- Tåg genom Danmark. Det billigaste alternativet och fina platser passeras i Danmark och Tyskland. Ibland får hela tåget åka färja.
Hej Björn! Sitter här och googlar på Brompton cyklar och får upp din roliga blogg. Både om tågluffning och om cykeln. Snart blir jag pensionär och då tänker jag införskaffa en Brompton och ett interrailkort. Tack för alla tips. Men en liten fråga. Vet du något ställe som har ett bra utbud för Brompton? Ser fram emot min pension!
Vad utomordentligt roligt att du träffade på min blogg när du googlade på Brompton. På bloggen finns det flera andra inlägg om mina cykelturer med vikbar cykel. I Colombia har jag gjort flera långturer i Anderna med en vikbar kinesisk cykel, som bara är treväxlad, men helt okej. Det finns flera inlägg om dessa turer. Med Brompton har jag cyklat runt både Mallorca och Kuba. Och en långtur i våras med en kompis som har en annan vikbar cykel, en Helix. Det finns sex inlägg om den turen. Vi åkte tåg vissa sträckor. Senast Bromptonade jag i gamla DDR.
Jag har köpt min Brompton för många år sedan hos Gamla Stans Cykel i Stockholm. https://www.gamlastanscykel.se/. En väldigt bra butik med god service. Jag bor i Hudiksvall och har en bra cykelbutik här också, men de säljer inte Brompton. När jag lämnar in på service där kontaktar de Gamla Stans Cykel och de skickar blixtsnabbt efterfrågade reservdelar. Prata med Martin Fredberg.
Lycka till med resandet och berätta hur det gick. Du behöver väl inte vänta tills du blir pensionär ..
Tack Björn för tipset!
Jag har längtat efter att ta tåget till ” mitt” Ligurien länge. Jag reste dit med tåg tillsammans med min konstnärsfader och hans vänner som 12-åring anno 1968. Det är underbart att resa med tåg då man kan följa landskapets förändringar och uppleva allt det vackra.
Mvh
Håkan
Hej Håkan, javisst är det underbart att åka tåg. Men varför har du under alla dessa år inte tagit tåget till Ligurien, utan nöjt dig med att längta? Det finns en bra tågförbindelse till La Spezia via Hamnburg, Frankfurt och Milano, härlig resrutt! Mvh Björn
Hej Björn! Tack för fin konsumentupplysning! Man blir riktigt sugen på att ge sig ut och luffa. Jag missade också det när jag var ung. Känns absolut som en lockande pensionärsaktivitet.
Hälsningar Karin S
Hej Karin! Jaaa, en utmärkt pensionärsaktivitet är det, inte på grund av rabatten, utan för att det passar så bra när man inte längre har så bråttom. Du gillar ju att göra saker tillsammans med andra. Men mitt råd är inte luffa i grupp, utan hellre själv eller med en enda reskamrat. Annars är risken stor att man börjar dividera om vart kosan ska ställas nästa dag. Mvh Björn
Ja, jag har inte tågluffat ännu, men man blir ju lite sugen. Får vänta till efter 60 tror jag bestämt. Inte för de 10 procenten, men behöver ha mer tid till förfogande. Ser fram emot det.
Hej Frank Johan! Utmärkt idé att se fram emot en kommande tågluff. Och just tid behöver man, i alla fall om man följer mitt råd att åka med de långsamma tågen, i kombination att man vill ta sig långt. Mvh Björn