Tisdagstraskarna till Gamla Järnvägsstationen i Näsviken

av | 23 november, 2024 | Filmer, Resor | 13 Kommentarer

Ändstationen vid Hudiksvall – Forsa – Näsvikens järnväg var målet för vår vandring, samt ville jag hitta platsen där Dellenbanan vek av från linjen.

Hudiksvall – Forsa järnväg började byggas 1858 och var klar 1860, och därefter förlängdes den till Näsviken 1874 (16 km totalt). Det här var alltså innan Dellenbana byggdes. På udden vid inloppet till Tamms kanal byggdes ett stationshus och diverse godsbyggnader.

Orsaken till att den byggdes så snabbt  var att man ville hinna före baron Tams storartade projekt att bygga kanaler hela vägen från Näsviken till Håsta udde. Järnvägsprojektet lyckades och av Tamms projekt blev bara kanalen och slussarna vid Näsviken färdigställda.

Ursprungligen var banan smalspårig med en spårvidd på 1217 mm. Det gick ända upp till 40 tåg i vardera riktning på banan, de flesta godståg.

När sedan järnvägen Ljusdal – Delsbo och Delsbo – Hudiksvall blev klara, inlöste staten banan Hudiksvall – Näsviken och byggde om den till normalspår 1435 mm.

På den här gamla generalstabskartan har jag markerat med en blå ring var växeln låg och Dellenbanan vek av västerut.

På den här ekonomiska kartan har jag märkt ut stationshuset med en blå pil, stenkällaren med en röd pil och platsen för växeln med en grön pil.

Jag råkade på Kjell Svensson, ägaren till Blanks bilverkstad, som tog sig tid att visa var den gamla järnvägen gick. genom det som nu är skog. Han visade också gamla tidningsurklipp från den tiden.

Dellenportalen finns en utmärkt beskrivning av den här gamla järnvägen. Den här bilden (beskuren av mig) är dock från Hälsinglands museums digitala arkiv (jag säger fel i videon) och visar var Dellenbanan (till höger i bild) anslöts till Hudiksvall-Forsa-Näsviken Järnväg (till vänster i bild). Man ser att det har sprängts bort berg genom den lilla åsen på båda banorna, som Kjell Svensson visar i videon.

13 Kommentarer

  1. Per Widmark

    Hej Björn! Du är så bra på att leta fram fakta och sedan dela med dig. Har du någon aning om vad som hände med ”Bergsjökoa” efter att den järnvägen lades ner? // Pelle

    Svara
    • Björn Lundén

      Hej Pelle! Rälsen revs upp och gick till metallskrot. Det rullande materialet gick olika öden till mötes. En del personvagnar gick till Anten – Gräfsnäs järnväg. Andra gick till olika skärbrännerier, bland annat ett i Vislanda. De sista rälsbussarna gick till järnvägslinjen i Kalmar. De två boggivagnarna tick till Dala – Ockelbo – Norrsundets Järnväg. En öppen godsvagn stod länge kvar i Bergsjö, men dess öde är okänt. Mvh Björn

      Svara
  2. Håkan Bjur

    Ännu ett jättebra inlägg! Tack Björn!!

    Svara
    • Björn Lundén

      Hej Håkan! Tack själv för uppmuntran! Det värmer och ger mig energi att forska vidare i omgivningen. Mvh Björn

      Svara
  3. berith

    Hej Björn, min oförglömlige, oförliknelige vän från 70-talets Sundsvall.
    Då lärde du mig att tycka om getost, men lyckades inte lära mig att spela gitarr. Synd.
    Nu har jag hittat din blogg och kan åter följa dig.
    Varmaste hälsningar
    Berith

    Svara
    • Björn Lundén

      Hej Berith! Vad roligt att du har hittat min blogg och att du kan följa mina äventyr. Men jag minns att du inte blev så oäven på gitarr. Mvh Björn

      Svara
  4. Marita Lång

    Tack för intressanta blogginlägg

    Svara
    • Björn Lundén

      Tack själv, Marita, dina kommentarer är alltid uppmuntrande.

      Svara
      • Erik Kron

        Spännande Björn, finns mycket att lära om Näsvikens historia. Ser med spänning fram emot ditt nästa forskningsprojekt

        Svara
        • Björn Lundén

          Hej Erik! Ja, det finns hur mycket som helst, i alla väderstreck. Mvh! Björn

          Svara
    • Roger Munter

      Rolig läsning

      Svara
      • Björn Lundén

        Hej Roger! Kul att du gillar min amatörforskning med traskarna. Mvh Björn

        Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Prenumerera på mina blogginlägg

Om du prenumerar här nedan, så kommer du att få ett e-post meddelande när jag publicerar nya inlägg. Du kan när som helst välja att avregistrera dig.

Suscríbete a mis publicaciones de blog

Si susribes acá, vas a recibir un correo electrónico cuando publico cosas nuevas.